Digital Transformation VS. Kejserens nye Klæder – kan vi se værdien, eller lades vi bare som om?

Alle større og mindre virksomheder taler om det i disse dage: “Digitalisering” og “Digital Transformation”. Det er store ord, men hvad betyder de egentlig?

En dyr illusion

Alt for mange organisationer i dag har så travlt med at fortælle, at de gennemgår digital transformation, at de glemmer at overveje, hvorfor de gør det. På den måde bliver digitalisering og værdien af digital transformation i mange tilfælde et fænomen, som kan sammenlignes med kejserens tøj i Kejserens nye Klæder: Ingen kan se det eller forstå det, men der er ikke nogen, der vil indrømme det. Resultatet af denne tendens er desværre, at mange projekter ender med at koste mange penge uden at skabe nogen særlig værdi for organisationen – en dyr illusion.

Digitalisering handler ikke bare om at bruge teknologi

Digitalisering handler nemlig om mere end blot at benytte moderne teknologi. Det handler om at benytte teknologi til at accelerere forretningsprocesser eller skabe nye forretningsområder.

Hvis man virkelig ønsker at lave digital transformation, er det ikke nok at give alle medarbejdere en laptop – det kan i princippet bare være en flottere og dyre blok. Hvis man skal digitalisere, skal man overveje, hvorfor man ønsker at gøre brug af moderne teknologi og digitalisere? Hvilke nye muligheder der kan opstå ved en sådan digitalisering? Formålet med at give alle medarbejdere en laptop kan fx være, at styrke et globalt samarbejde og muligheden for at lave vidensdeling på tværs af funktioner og geografi. I det tilfælde repræsenterer laptoppen ikke blot en smart blok, det er en helt ny måde at arbejde på, at organisere sig på, og en ny måde at udnytte ressourcer på.

Hvor skal man starte og slutte?

Digital transformation kan være mange ting, og det kan være svært at vide, hvor man skal starte eller slutte når man vil transformere en hel forretning. Derfor er der flere store virksomheder, herunder den globale tech virksomhed Microsoft, som har gjort brug af følgende fire perspektiver, når de taler om Digital Transformation:

  • Empower your Employees
  • Transform your Product
  • Optimize your Operations
  • Engage your Customers

  • Med udgangspunkt i de fire perspektiver, kan man som organisation begynde at diskutere, hvor i forretningen man vil transformere og med hvilket formål man ønsker at transformere.

    Vi skal ikke digitalisere for digitaliseringens skyld!

    Først når man er kommet frem til:

    1. Hvad man ønsker at opnå ved at digitalisere?

    2. Hvorfor man vil accelerere forretningen ved hjælp af teknologi?

    bør man overveje, hvordan dette kan lade sig gøre, og hvilke tekniske muligheder og løsninger, der kan understøtte den pågældende udvikling.

    Sørger man for hele tiden at holde fast i visionen for den digitale transformation, hvorfor man gør det og ikke blot at man gør det, undgår man at ryge i “Kejserens nye Klæder” fælden og digitalisere for digitaliseringens skyld.

    Har du spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte os.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.